köpa

  • "Vi säljer inte billiga bilar. Vi säljer bra bilar!"

    Kan man köra Jaguar som bruks/familjebil? Svaret är definitivt ja! Läs mer i vår "köpguide" samt "frågor & svar" om du känner dig osäker.

    Att köpa en Jaguar med tvivelaktig bakgrund kan bli en ren mardröm (se längst ner på denna sidan), och oftast finns det en anledning till att en bil är "billig". Att köpa en Jaguar med god historik och regelbunden skötsel kan däremot bli den bästa kärleksaffär du någonsin upplevt.


    Varje år handplockar vi ett antal bilar för försäljning. Dessa bilar provkörs och testas grundligt. Eventuella defekter åtgärdas alltid och bilarna levereras självklart nyservade enligt Jaguars specifikationer. Vi väljer oftast att hämta våra bilar från Spanien då man slipper rost. Dessutom sköter spanjorerna sina entusiastbilar otroligt väl.
    Fördelen med Spanien är att där hittar man fortfarande lågmilare som bara använts för helgutflykter vid fint väder. Dessa bilar ser fortfarande ut som nya undertill!

    De bilar vi säljer har alltid god servicehistorik från Jaguarkunniga verkstäder. 

    Vårt genuina bilintresse och kunskap leder dig rätt vid ditt bilköp.

     

    OBS: Jag åtar mig ej försäljningsuppdrag för bilar jag inte sålt eller känner till. Jagi byter ej in USA importerade V8 bilar utan fullstämplade original serviceböcker.

     

    20150409: Stort grattis och Tack till Stig som idag köpte sin 7:e Jaguar från JaguarLars!

     

     


     

     

     

     IMG 4563

    Intressant försäljningsstatistik:


    68% av våra kunder har köpt 2 eller flera bilar av oss.
    41% har köpt 3 eller fler.
    16% har köpt 4 eller fler.
    3% har köpt 5 eller fler bilar.
     


    Vi fick in en XK8 för ett tag sedan på inspektion som en person hade köpt billigt från Ebay USA. Detta var de fel vi hittade:

    Byte kedjesträckare övre, vattenpump, termostat, packningar.

    Övre kamkedjor slitna.

    Defekt styrväxel.

    Felaktiga tändstift. Becksvart olja samt kraftigt läckage oljetråg.

    Igensatt oljesil.

    Sprucken drivrem och defekt spännare:

    Defekt bakre hjullagerhub.

    Bakre, nedre stötdämparbussningar glappa.

    ABS givare fram defekt.

    Framvagnsinställning behövs.

    Defekta knacksensorer.

    Defekt ECU klimatanläggning.

    Bagagerumsgolv saknas.

    Spräckt innerbelysningspanel.

    Fyllning AC.

    Gummilist cab/fönstertätning saknas.

    Skrapad och spräckt stötfångare fram.

     

    Den kan alltså bli väldigt dyrt och tråkigt att köpa en okontrollerad drömbil....


     

     

     

     

  • Köpguide Jaguar XJ40 1987-1994

    IMG 4209


    Oftast med 4.0L rak sexa. Fanns också med 2,9 (ovanligt), 3,2, 3,6 samt V12 6.0. Även en Sport samt en XJR modell tillverkades samt förstås Daimler versioner.
    En helt underbar bil att köra och äga samt en "riktig" Jaguar dvs den är inte perfekt, men har å andra sidan tonnvis med charm.

    För den riktiga finsmakaren är det årgång 87-89 som gäller för vid den tiden stod Jaguar på egna ben. Detta ses enklast på nycklarna som då var "riktiga". 1990 och framåt blev det Ford nycklar i samband med Fords köp av Jaguar.

    Årgångarna 93 har airbag i ratten. År 94 även för passagerare, samt även en hel rad andra förbättringar som exempel helt annan värme/kyla anläggning samt elsystem och anses som den optimala XJ40 modellen.

    XJ40 finns också i en trevlig XJR version. Inte med kompressor, men med kjolpaket, speciella fälgar, grill, sänkt chassi och lite "hottad" motor (ca 25hk mer). En riktigt snygg och tämligen ovanlig bil.

    Bra att veta/kolla:

    Kolla om nivåregleringen fungerar eller blivit utbytt.
    Rost i främst baklucka, skärmkanter, a-stolpar, sollucka.
    Att ABS fungerar.
    Att båda kupefläktarna fungerar (87-92)
    Ljud från bakvagnen.
    Sprucken förarstol.
    Packbox bakaxelklump.

    Priser från 20.000:-

    2014-10-31 15.00.36
    IMG_4209
    2014-10-31 15.01.27
    IMG_3530_cr
    20141031_144820
    IMG_4215
    20140821_170708
    20140821_170730
    20140821_173737
    20140821_173748
    20140821_173757
    IMG_4210
    IMG_4216
    IMG_4219
    IMG_4218
    IMG_4228
    IMG_4229
     
  • Köpguide Jaguar XJ6/XJ12/XJR (X300 1995-1997)


    Oftast med 4.0L rak sexa. Fanns också 3,2L samt 6.0L V12. Även med kompressor (XJR) och 320HK och en Sport modell. Även Daimler versioner tillverkades.

    Kolla in denna test av Jaguar X300!

    Härlig bil med uppdaterade köregenskaper. Känns mer modern än sin föregångare främst i styrningen, bromsar och motorkaraktär.

    Den sexcylindriga AJ16 motorn måste anses som legendarisk och kanske världens någonsin bästa/driftsäkraste raka sexa. Skottsäker!

    Rostkänsligheten är nog största baksidan med dessa bilar. Dock hade 1996-97 årgångarna delvis galvade karosser och stod alltså emot rosten betydligt bättre. Min gissning är att en fin X300 1996-97 är en blivande klassiker. Den fungerar alldeles utmärkt att använda som bruks/året runt bil.

    X300 är egentligen en uppdaterad XJ40. Det betyder att de flesta svahgeter som XJ40 modellen hade är förbättrade och bilen upplevs som mer modern, även om den är ganska långt efter sina tyska kollegor. Å andra sidan köper man kanske inte en Jaguar för att den är "hitech" eller banbrytande. Det är oftast den där känslan som inte går att ta på som man vill åt. Största fördelen med X300 är att den är lite mer lättmekad än sin föregångare och att den har OBD uttag.

    XJR modellerna är roliga och snygga. Riktiga krutpaket, men tyvärr också med en bensinförbrukning därefter. Att komma under 1.3l/m är inte smidigt...

    Bra att veta/kolla:

    Rost i bakre skärmkanter och nedre del av framskärmar.
    Ljud från bakvagnen.
    Sprucken förarstol.
    Packbox bakaxelklump.

    Priser från 45.000:- - 110.000:-

     

    Uppdatering 20151110:
    Det är ganska många år sedan jag skrev dessa rader om X300 och nu med facit i hand kan jag bara säga en sak. Denna modell måste vara det absolut bästa som rullat av bandet i Coventry. Fortfarande otroligt bekymmersfri bil och långt bättre än genomsnittet. Ett bra köp även nu alltså. Som passus kan nämnas att de som kör X300 är min "sämsta" kunder rent ekonomiskt.... :-)

     

    Klicka på bilderna för att starta galleri Jaguar X300.

    x300 1997 021
    20081016255
    18
    20081016257
    20081017281
    IMG_3615
    IMG_7052
    11
    IMG_7054
    IMG_7066
    IMG_7058
    17
    IMG_7060
    15
    IMG_7062
    13
    19
     
  • Köpguide Jaguar XJS 1975-1996


    Modellen kom redan 1975, men då endast med V12. 1989 började man också med en cab version. Under åren skedde sedan en hel del uppdateringar, men i grund och botten har alltid bilarna sett likadana ut förutom förändringar på bakljus och stötfångare.

    Min högst personliga åsikt är att en sen XJS är en av de bästa Jaguar man kan köra. Det är en gammal bil med "ny" teknik och körkänsla/komfort som tilltalar även en van premiumbil körare (1995-1996).

    1991-1996 levererades oftast med 4.0L rak sexa. Tidgare modeller hade V12 eller 3.6L motor. Den fanns också med 6.0L V12 mellan 1994-1996 men är inte lika vanliga som den 6-cylindriga bilarna.

    Underbar att köra. En bra blandning av Jaguarkänsla, sportighet och komfort. Inga problem att köra 100 mil på en dag och anlända utvilad till slutdestinationen trots att det är en gammal konstruktion.

    gtdrth

    Roligaste med XJS är att den inte liknar någon annan bil - sedan får man tycka att den är snygg eller ful som man själv önskar.

    Årgång 95-96 har samma fulländade motor och låda som X300. <94 har samma maskin som i XJ40.

    XJS är också utrustad med rejäla 4-kolvs ok och ventilerade skivor fram.

    Ett fantastiskt stort bagageutrymme för att vara en cab ingår också.

    Att sitta bakom ratten i en XJS och blicka ut över motorhuven som aldrig tycks ta slut är något som måste prövas.

    Synnerligen stabilt och välkonstruerat chassi som efter XJS bortgång övergick som bottenplatta för Aston Martin DB7. Även motorn samt många andra mekaniska komponenter plockades från Jaguar XJS och levde vidare till 2002!

    En sen XJS är alltså i stora drag en kraftigt rabatterad Aston Martin DB7.

    Bra att veta/kolla:

    Då de flesta av dessa bilar kommer från USA är rosten i princip obefintlig och inget problem. Har bilen varit körd länge och året runt i Sverige kan dock framförallt de äldre bilarna ha stora rostskador. Bäst är alltså att köpa en så sent tillverkat exemplar eller renoverad/dokumenterad bil om man vill slippa detta problem.

    Gummiupphängningarna till bakvagnen.
    Ljud från bakvagnen.
    Stötdämpare.
     

    Antal tillverkade:
    Åren 1991-1996 tillverkades 21.702 varav 13.926 var cabriolet. Alla dessa var 4.0L sexcylindriga.

    Under samma period gjordes också 7.676 XJS med V12 där ca hälften var cabriolet.

    Priser från 50.000:- till 250.000:-

    2014-09-04 20.49.00
    4
    gtdrth
    20140903_160437
    jaguar-xjs-cab_f
    3
    20140904_191524
    Italien Tyskland 2009 134
    20140904_191607
    20140904_191759
    2
    5
    20070830337
    Untitled-1
    Italien Tyskland 2009 140
    20070830336
    1
    20070830335
    100_3030
    100_3031
    100_3053
    5
     
  • Jaguar köpguider och köpråd


    (Mer info om respektive models styrkor och svagheter hittar du ute i undermenyn till vänster.)
    Det man aldrig få glömma när det gäller lite äldre Jaguar är att det rör sig om bilar som på sin tid kostade samma som minst 4 nya Volvo. Det är alltså oerhört påkostade vagnar vi pratar om med överdimensionerade och kraftiga konstruktioner. Mycket av arbetet gjordes också för hand. Jaguar är ingen dussinbil och kan alltså inte jämföras med motsvarande BMW, Mercedes eller Alfa Romeo.

    Det elektriska är betydligt bättre än sitt rykte. De flesta fel uppkommer från att ägarna låter sina bilar stå still ca 10 månader om året eller att någon med fel kompetens varit och skruvat. Skulle något ändå vara fel finns det gott om reservdelar att få tag i både från Sverige och självklart i England.

    Försäkring tecknas oftast billigt via IF och Jaguarklubben. Pris från 3.000:- 

     

     

    3
    4
    5
    6
    8
    9
    12
    15
    17
    2013-03-18 11.52.58
    2014-07-07 22.47.28
    2014-07-08 21.59.52
    2014-10-13 17.06.48
    2014-10-18 18.33.26
    2014-10-18 18.36.38
    2014-10-29 18.55.23
    2014-10-29 18.57.25
    2015-Jaguar-F-Type-Coupe-rear-three-quarter
    10358145_10152168612934895_6977889107591574084_n
    10553638_10152513274289895_2466318519827889800_n
    20140717_101209
    20140717_101316
    20140821_173757
    20150329_161150
    BIL10
    BIL15
    BILD4
    Fotor_14272162504836
    Fotor_142946560408813
    Fotor_142946905189672
    Fotor_143132850254224
    Fotor_143135270826482
    Fotor_143135284587881
    Fotor_143135471686764
    GHDFGD
    gtdrth
    IMG_2780
    IMG_4350_cr
    IMG_4563
    IMG_4565
    IMG_5341a 1
    IMG_6451
    IMG_7021
    IMG_7066
    IMG_7110
    Italien Tyskland 2009 134
    jhdtrhdffhfgh
    mini-20081016264
    mini-IMG_3780
    mini-IMG_4411
    3 4 5 6 8 9 12 15 17 2013-03-18 11.52.58 2014-07-07 22.47.28 2014-07-08 21.59.52 2014-10-13 17.06.48 2014-10-18 18.33.26 2014-10-18 18.36.38 2014-10-29 18.55.23 2014-10-29 18.57.25 2015-Jaguar-F-Type-Coupe-rear-three-quarter 10358145_10152168612934895_6977889107591574084_n 10553638_10152513274289895_2466318519827889800_n 20140717_101209 20140717_101316 20140821_173757 20150329_161150 BIL10 BIL15 BILD4 Fotor_14272162504836 Fotor_142946560408813 Fotor_142946905189672 Fotor_143132850254224 Fotor_143135270826482 Fotor_143135284587881 Fotor_143135471686764 GHDFGD gtdrth IMG_2780 IMG_4350_cr IMG_4563 IMG_4565 IMG_5341a 1 IMG_6451 IMG_7021 IMG_7066 IMG_7110 Italien Tyskland 2009 134 jhdtrhdffhfgh mini-20081016264 mini-IMG_3780 mini-IMG_4411

  • Att äga och köra Jaguar är oftast billigare än vad som sägs och vad man kan tro!

    • Alla Jaguars motorer förutom V6 diesel har kamkedja!
    • Byte av tändstift sker mellan intervallet 12-16.000mil beroende på motor. (V8, V6)
    • Byte av drivremmar sker mellan intervallet 10-16.000mil beroende på motor. (V8, V6)

     


    Prisexempel Jaguar: 

    • Service rak 6-cyl: Från 2.900:-
    • Service V6 dieselturbo: Från 4.500:-
    • Service V8 4.0, 4.2 bensin: Från 3.900:-
    • Service V8 4.0, 4.2 kompressor: Från 4.500:-
    • Bromsklossar: 500-900:-/paret + arbete
    • Spindelleder: 400-900:-/st + arbete

    Prisexempel från Mechanum Audi/BMW:

    • Service rak 6-cyl diesel: 5.900:-  (Olja/filter/luftfilter/bränslefilter/kupéfilter)
    • Service V8: 7.900:-

     

     


     

    Försäkring kostar från 2.500:- ---> Rabatt erhålls om du är medlem i Jaguarklubben och tecknar hos IF. Mer information www.jaguarklubben.se/node/59

     mini-200807071229

  • Välkommen! Jag arbetar numera endast med service & reparationer av nedanstående modeller.

    XJ-->1995-2002

    XK8/XKR-->1997-2005

    (Undantag görs givetvis för gamla stamkunder!)

    (V8 5.0, ELBILAR, hybrider, X-Type, diesel, I, E, F-Pace, XE, XF är jag helt ointresserad av och besitter heller ingen kunskap om. Har ni problem med dessa ring Joes Garage eller Hedin Bil.)

    OBS: Jag har en nyopererad högerhand och kommer inte börja arbeta igen förrän slutet av Mars, början April. Tyvärr har inte ingreppet gått riktigt som planerat så denna säsongen kan jag inte utföra några tunga eller pilliga jobb, utan det blir bara vanlig service och enklare ingrepp.

    Arbetar också bara halvtid framöver så räkna med lite längre ledtider i framtiden!

     

    In english please! 

     

     
     

    https://youtu.be/_ksPk0cXObA