jaguar

  • Köpguide Jaguar XJ8 (X308, X350) 1998-2009

    XJ8 (X308, 1998-2002)

    Karossmässigt i princip identisk med föregångaren X300. Det skiljer endast lite på grill och stötfångare. Invändigt skiljer den sig mer med en helt ny intrumentering. 2003 lanserades en helt ny XJ byggd i aluminium och med uppdaterade motorer samt diesel alternativ.

    XJ8 -->2002 fanns med V8 3,2, 4,0 eller 4,0 kompressor. 

    Känns något modernare än sin föregångare i framförallt styrning, bromsar och drivlina. Bästa modellen enligt min mening är XJR som med sina 380Hk, kompressor och sänkta sportchassi är otroligt härlig att färdas i. Kan man dessutom hitta ett exemplar med Brembo bromsar så har man en riktigt fullträff!

    Tyvärr dras V8 motorn (1998-2002) med en hel del barnsjukdomar och åtgärdas inte dessa kan det bli mycket kostsamma reparationer.

    Kamkedjesträckarna (4st) är av plast och kommer förr eller senare att gå sönder. De övre måste bytas för att slippa motorras. De undre går väldigt sällan sönder men om de gör det så blir det endast missljud i dem och inga motorskador. Oftast är dessa utbytta mot sträckare i metall, men inte alltid. Även vattenpumpen är av bristfällig konstruktion och måste också bytas ut. Kontrollera alltid detta innan köp.

    Om man däremot åtgärdat dessa svagheter och sedan sköter bilen enligt specifikationerna så är denna motor mycket driftsäker.

    Växellådan är enligt Jaguar "servicefri" dvs man behöver aldrig byta olja. Enligt min åsikt bör man byta oljan/filtret ändå, för ingen låda klarar att köras på samma olja i evighet.

    Priser från 75.000:-

    Klicka på bilderna för att starta galleri Jaguar XJ8.

     

    Fotor_14459519305745
    Fotor_142901107901425
    Fotor_143437762652130
    Fotor_143452807451351
    Fotor_144641426063913
    1
    5
    6
    6
    Fotor_143202039881181
    Fotor_143202064860273
    Fotor_143202265558322
    Fotor_145838065327611
    Fotor_145828664203184
    Fotor_145763077187988
    Fotor_145763073433137
    Fotor_145763069616061
    Fotor_145763064882571

     

    2003 lanserades en helt ny XJ byggd i aluminium samt chassi med luftfjädring!

    XJ (X350, 2003-2009)

    Denna XJ har frånsett utseendet inte mycket likheter med sina föregångare utan var ett försök att göra XJ mer modern och konkurrenskraftig gentemot "the germans".
    V8 motorn uppdaterades till 4.2L samt kamkedjesträckarna av plast fick ge vika för nya av metall. X350 som denna nya bil kallades är en enormt komfortabel vagn att färdas i. Den har dessutom ett baksäte värt namnet och är nästan helt ljudlös. Väljer man XJR eller Super V8 modellen med 400HK så får man en veritabel sportbil som kör ifrån det mesta, men ändå går att köra under litern! Denna bil erbjuder enorm valuta för pengarna och är kanske den sista "riktiga" XJ modellen. Gott om utrustning i dessa vagnar. Som vanligt när det Jaguar är det hög nivå på det som är standard och uttöver detta finns options som DVD-skrämar i nackstöd, radarstyrd farthållare, elektrisk solgardin, värme i ratt, glastaklucka, Brembo bromsar med mera. Nypriserna på dessa bilar upp mot 1.3 miljoner.

    Priser från 130.000:-

     

    Klicka på bilderna nedan för att starta bildspel Jaguar XJ

    56
    IMG_0105
    IMG_0104
    20140117_161506
    20140117_161528
    20140117_161542
    IMG_0109
    78758
    20140117_161556
    IMG_0102
    IMG_0106
    IMG_0103
    IMG_0107
    IMG_0108
    Fotor_145797425328854
    Fotor_145625258546031
    Fotor_145625252566161
    Fotor_145625247588337
    20161026_130425
    20160726_212633
    20160726_212645
    20160726_212657
    20160726_212721
    20160726_212745
     
     
  • XJ-S


    Ladda ner broschyr i PDF format genom
    att klicka här

  • XJ40

    Ladda ner broschyr i PDF format genom
    att klicka här

  • Specialsida för Jaguar XK8/R,X100 1997-2005 - (XJ8,X308 1998-2002)

    Aldrig trodde jag väl att att jag skulle behöva göra en specialsida med information för denna bilmodell, men nu är tydligen tiden mogen. "Gamla" XK är mer populär än någonsin. När nya XK lanserades 2006/7 dalade intresset och priserna ordentligt för XK8 och så trodde jag att det skulle fortsätta, men jisses vad fel jag hade. För 2-3 år sedan tog intresset fart igen och detta året har bilen varit hetare än någonsin, vilket är fantastiskt roligt! 

     

    1
    Fotor_144527743795244
    2
    Fotor_144527741235664
    3
    4
    IMG_6456
    IMG_6457
    IMG_6461
    Fotor_144527746062776
    Fotor_144527748609571
    IMG_6451
    _MG_5812
    Fotor_14294657089380
    Fotor_142946560408813
    Fotor_142946905189672
    IMG_4563
    IMG_5341a (1)
    nyyy
    IMG_5467a
    xkr4
    Fotor_14272162504836
    Fotor_142519406403388
    Fotor_143046333951173
    Fotor_143867045216470
    Fotor_144076929955768
    Fotor_144195148516260
    Fotor_144354906415568
    Fotor_144483762308048
    Fotor_145795995001341
    Fotor_14562520367668
    Fotor_145625200182839
    Fotor_145625196305395
    20161010_181140
    20160706_121413
    20160701_163424
    20160701_163414
    20160701_113227
    20161223_150127
    20161206_124322

     

    OBS: Denna guide gäller även XJ8 (X308) 1998-2002 förutom avsnittet om cab problem :-).

    Vid det här laget tror jag de flesta är bekanta med problemet som den första versionen av V8 motorn dras med och som måste åtgärdas för att kunna sova lugnt och stilla. Kamkedjesträckarna (4st) är av plast och kommer förr eller senare att gå sönder vilket ger i värsta fall motorhaveri. Oftast är dessa utbytta mot sträckare i metall, men inte alltid. Även vattenpumpen är av bristfällig konstruktion och måste också bör bytas ut om inte detta redan är åtgärdat. OBS: Det räcker oftast med att byta de övre sträckarna. Går de undre sönder så blir det bara missljud och inget annat.

    Om man däremot åtgärdat dessa svagheter och sedan sköter bilen enligt specifikationerna så är denna motor precis lika driftsäker som efterföljaren 4.2

    I och med introduktionen av 4.2L motorn (2003) försvinner felen med kedjesträckare och vattenpump. Även chassi, CATS systemet (stötdämparna) och styrningen modifieras lite.

    Växellådan är enligt tillverkaren"servicefri" dvs man behöver aldrig byta olja. Enligt min åsikt bör man byta oljan/filtret ändå, för ingen låda klarar att köras på samma olja i all evighet.

    Vill man ha mer sport känsla väljer man XKR versionerna med kompressor och sportchassi och helst de stora Brembo bromsarna med ventilerade skivor. Dessa bilar måste vara något av det roligaste man kan äga för i förhållandevis "lite" pengar. Ett garanterat "smile" uppstår när man trycker gasen i botten!

    Slitna förarstolar och diverse glapp i framvagn är några vanliga fel. R bilarna har fler problem med katalysatorer än motorer utan kompressor, dock är det ändå inte speciellt vanligt. Krånglande bromljuskontakter, lambda sensorer och cirkulationspumpar till värmen tillhör sådant som kommer behöva åtgärdas. Diverse vattenslangar blrjar ge sig och kanske framför allt den som går under insuget/kompressorn. Cabbarna lider av oljeläckage vid cabstängningsmekanismen och dessa slangar behöver alltså bytas ut. Felet märks först oftast med oljedroppar vid innerbelysning och eller växelspak. När detta upptäcks skall du INTEfälla caben utan kontakta mig för tidsbokning. Går slangen av när du fäller eller låser caben sprutar det olja i hela bilen, vilket är mycket otrevligt.

    Jag får alltid frågan om det är problem med kompressorerna och om de blir dyrare att äga. Svar: Har hittils i mitt liv aldrig bytt en kompressor!

    Vattenslangen under insug/kompressor kommer behöva bytas någon gång under bilens livstid.

    Tändspolar och luftmassemätare kan också gå sönder.

    Egentligen är väl inget av det ovanstående speciellt konstigt på bilar som är +20 år gamla utan skall nog ses mer som löpande underhåll. Räkna med att det kostar ca 10.000:- om året att äga en äldre bil oavsett märke (gäller ej italienska bilar...).
    Å andra sidan, sköter du om din bil så kommer den hålla sitt värde bra och kanske t o m öka. Köper du en ny Volvo/BMW/Audi etc så kostar den dig 50.000:- när du startar den första gången, och då kan jag tycla att det är en bättre affär att köpa sig en modern klassisk Jaguar.

    USA importerade bilar som vanligtvis är utan historik bör kollas upp extra noga och helst undvikas.

     

    Sist men inte minst: Alla Jaguarer från och med 1969 har en riktigt otrevlig sjukdom i form av hängande innertak (ej cabbar). Finns nya tak att köpa och montera då de gamla ej går att reparera på något vettigt sätt. Jag har dock slutat att byta tak då de taken man köper från England är av ganska dålig kvalitet tyvärr. 



    OBS: Det börjar dyka upp billiga XK8 nu på olika annonssajter och oftast härstammar de från USA, och är i ett ganska bedrövligt skick även om de ser bra ut på bild. Är du inte väldigt händig själv så bör dessa bilar unvikas till varje pris. Kan bli mycket dyra att äga. Det finns oftast en anledning när en bil är billig...

     

    Update 20210501:
    I år har det hänt något märkligt. Priserna på framförallt XKR 4.2 har stigit utomlands jämfört med förra året. Det verkar som "gamla" XK8 redan håller på att bli en klassiker som fler och fler får upp ögonen för. Trevligt tycker jag, och du som har en tycker säkert detsamma! Förövrigt får man nog säga att denna bilmodell sköter sig bra. Den är snart 20 år gammal, vilket man i och för sig inte kan tro, men så är det. Många tidskrifter och "bilexperter" utnämner också bilen som bästa begagnatköp i sin klass. Mycket bil för pengarna alltså. För egen del tycker jag bara den blir snyggare för varje år. Man får dessutom ett bagageutrymme värt namnet vilket är pricken över i speciellt om man spelar golf eller tänker sig en längre roadtrip. 2 golfbagar med tillbehör slinker ner hur lätt som helst oavsett om det är cab eller coupe.  Jag tror också fler och fler ser bilen som ett klart billigare (och bättre?) alternativ till Porsche vars priser har skjutit i höjden ordentligt. Många har nog också förstått att Jaguars bilar faktiskt är betydligt bättre än det rykte från 70-talet som man tyvärr dras med. Ett rykte som inte var ogrundat.....men från 1995 och framåt är Jaguars kvalitet riktigt bra!

    Klicka på bilderna nedan för att starta bildspelet Jaguar XK8.