Frågor & Svar om Jaguar

I Jaguar ägandet ingår mycket frågor från omvärlden. Nyfikenheten är alltid stor när man parkerar sin bil. Det finns även många myter och åsikter om Jaguar. Oftast framförs dom högljudast från de som aldrig ägt någon, men tror sig veta ändå. På denna sidan tänkte vi avliva en del av dessa myter.

 


"Försäkringen är väl jättedyr?"

Nej! Via Jaguarklubben och/eller IF försäkras dessa bilar för 2-10.000:- per år beroende på ålder och var du bor. Inte dyrt alltså!

 


 "Svensksålt eller import?"

Min åsikt är att import är att föredra framför svensksålda bilar. Det finns givetvis fina bilar här också och som bara körts på sommaren och är i toppskick, men vårt klimat tar hårt på bilarna om de används året runt och inte har genomgått rosktskyddsbehandling. Eventuella "mätarjusteringar" är nog lika vanligt här som det är utomlands så det är ingen större skillnad. Vi kan givetvis aldrig garantera att en bil har korrekt mätarställning, men efter många år i branschen brukar man ganska snabbt upptäcka om något känns fel. De bilar vi tar in kommer i princip uteslutande från större märkeshandlare vilket ger seriositet. Gällande rosten så kan ni här se 2 intressanta exempel. Bilden med rostig bakvagn föreställer en Jaguar XF 2009. Svensksåld med 10.000mil på mätaren. Den andra bilden föreställer en Jaguar XJ6 1997. Även den 10.000mil fast i Italienskt klimat...

20140225 0915028

 

 


 

"Är inte Jaguarer riktiga gubb-bilar?!"


Visst har det väl varit så att dessa bilar oftast framförts av äldre gentlemän, men det har nog också varit kopplat till nypriserna. Nu när nästan 90% av värdet oftast försvunnit har de flesta råd att köpa och äga en Jaguar. Jag kan dessutom försäkra och intyga att XJR/XKR modellerna med V8 och kompressor är allt annat än "gubbiga". Dessa bilar kör ifrån de flesta Japsar, BMW, Audi och Volvo mfl...och inte nog med detta. Jaguarer är byggda för att hålla och mycket kraftigt dimensionerade.

 


 

"Men dom drar väl mycket bensin?"


Nej! de flesta modellerna körs med lätthet på 0.8-l.0/mil i laglig landsvägsfart. I stan får du räkna med ca 1.0-1.3. Helt ok för en så stor bil!

 


 

"Jag har hört att reservdelarna är dyra?"


Nej! Vanliga slitdelar som bromsklossar, leder, bussningar, skivor mm håller mycket låga priser. Oftast t o m billigare än vanliga "svensson bilar" och definitivt mycket lägre än motsvarande tyska premium bilar.

 


 

"Men dom går väl sönder ofta?"


Nej! Handen på hjärtat. Under 60-70 talet var väl inte Jaguar världens mest driftsäkra bilar, men från slutet av åttiotalet och framåt är det helt annat. Visst det kan vara lite småfel, men det är mycket sällan man blir stående med en Jaguar. Det är mycket påkostade och välbyggda bilar med oftast mycket överdimensionerade konstruktioner. Glöm inte det!

 


 

"Engelska bilar är ju så dåliga"


Ja & Nej! En svår fråga. Tyska bilar anses bra, men då verkar de flesta glömma att även Ford och Opel tillverkas i Tyskland och dessa märken brukar ju inte förknippas med kvalitet..... Volvo har ju sina sorgebarn också i form av 340/440/brinnande 850. Självklart har det funnits dåliga Engelska bilar, men det behöver ju inte betyda att alla bilar är det. En Jaguar som sköts om väl kan hålla i princip hur länge som helst. Man får aldrig glömma att den både då och nu kostade/kostar som fyra nya Volvo och detta inte utan anledning.

Förövrigt hade jag i förra veckan en Audi A6 2009, 6000mil framför mig när jag var innne på besiktningen. Den fick 5 tvåor på framvagnen. Tysk kvalité...?

2012 blev Jaguar XF utsedd till bästa bil av bilägarna i England.

2008-2009 blev Jaguar XJ utsedd till bästa bil i USA av bilägarna.

 

 
/Galleri2/Galleri2/Galleri2/Galleri2/Galleri2/Galleri2/Galleri2/Galleri2/Galleri2/Galleri2/Galleri2/Galleri2