Klicka här för att läsa mer detaljerat om Jaguars modellutveckling från och med introduktionen av den berömda XJ karossen 1968

 


 

Jaguar historik i allmänhet

Företaget bildades den 4 september 1922 som Swallow Sidecar Company av de två motorcykelentusiasterna William Lyons och William Walmsley. Från början var produktionen inriktad på sidovagnar (eng. sidecar) till motorcyklar, därav namnet. Lyons sökte att utöka företagets verksamhet och 1927 byggde man karossen till småbilen Austin Seven. Efter det fick Swallow kontrakt på att bygga karosser till Morris Cowley, Fiat 509, Swift Nine och Standard Big Nine. 1931 introducerade man en egen serie bilar under namnet SS och redan några månader senare gjorde man succé med modellerna SS I och SS II på London Motor Show. Harry Weslake, en av dåtiden mest framträdande bilkonstruktörer, kom in i företaget 1935 och samma år använde man namnet Jaguar för första gången som namn på sina nya sportbilar. Den mest kända bilen från den här tiden var sportbilen SS 100 som hade en maxhastighet på 160 km/h och en acceleration på 0-100 på 10,5 sekunder.

800px-Jaguar35 SS DHC 1939

Företaget bytte namn till Jaguar Cars under andra världskriget eftersom initialerna SS inte var helt gångbara vid den tiden. 1946 utvecklade man modellen XK120som inspirerades av BMW 328. När den lanserades 1948 blev den en omedelbar succé, och uppmättes som den snabbaste serieproducerade bilen av sin tid. 1958efterträddes den av modellen XK140 som hade en ännu kraftfullare motor på 190 hk. Den sista modellen i serien, XK150, kom 1957 och trots att designen var något föråldrad vid detta laget producerades den fram till 1961.
På 50-talet hade Jaguar blivit ett renodlat lyx- och sportbilsmärke vilket gjorde företaget sårbart för eventuella nedgångar i ekonomin och därför lanserade man en bil för en större marknad: MK I. Dess efterföljare Mk II blev en storsäljare.
På Genèves motormässa 1961 lanserade företaget en av bilhistoriens mest klassiska sportbilar - Jaguar E-type. Den blev en omedelbar sensation då den var mycket snabb, hade en stark acceleration, var komfortabel och mycket vacker.


Jaguar E-type var förstahandsvalet för TV-produktionsbolaget ITC när de skulle förse figuren Helgonet med en bil till den nya TV-serien 1961. Långa leveranstider och ointresse från Jaguars sida gjorde dock att man valde Volvo P1800 istället. Till TV-serien Return of the Saint ett decennium senare hade Jaguar dock insett propagandavärdet och upplät en Jaguar XJ-S.

Jaguar slogs ihop med British Leyland (BL) 1968 och dessa bildade Storbritanniens största bilföretag. 1972 drog sig eldsjälen, den numera adlade sir William Lyons tillbaka, vilket ledde till stor förvirring inom företaget och 1975 införlivades hela Jaguar i BL. I slutet på 70-talet lades flera fabriker ner och moralen bland arbetarna var låg. 1980 fick företaget en ny VD i John Egan som började återuppbygga företaget och 1984 blev Jaguar åter ett eget bolag. Följande år avled grundaren William Lyons. 1989-1990 köptes Jaguar upp av den amerikanska biljätten Ford. Jaguar-ägda Daimler följde även med i köpet, men finns fortfarande kvar som eget märke.

Italien Tyskland 2009 257 cr

På senare år har företagets brottats med dåliga finanser och för att få upp produktionstalen. Ett av sätten var när man gjorde den historiska introduktionen av enkombimodell X-Type Estate. X-Type Sedan och Estate byggs i fabriken i Halewood, Liverpool. Även moderföretaget Ford hade en längre tid brottats med dåliga finanser och försämrade försäljningssiffror och till slut blev man således tvungna att göra sig av med flera av dotterbolagen. Därför såldes den första juni 2008 Jaguar tillsammans med systermärket Land Rover till indiska Tata Motors.

Jaguar & Formel 1

Jaguar Racing var ett formel 1-stall från Storbritannien som bildades 1999 när Ford köpte upp Stewart-stallet. Stallet anknöts till bilmärket Jaguar som ingick i Fordkoncernen, och fick därför namnet Jaguar Racing.
På grund av uteblivna framgångar på racingbanorna och finansiella svårigheter hos Ford, såldes stallet i november 2004 till Red Bull och blev Red Bull Racing.
Hur det senare gick för Red Bull racing vet väl de flesta så faktum är att Jaguars satsning kanske inte var helt fruktlös :-)

Webber usgp 2004

 

 


 

Klicka här för att läsa mer detaljerat om Jaguars modellutveckling från och med introduktionen av den berömda XJ karossen 1968