XF 013 002 LHD-838x365

Lanserades 2007 och är första modellen som skapades för att attrahera en ny kategori av köpare. Är det en "riktig" Jaguar då? Åsikterna går isär. De som kört Jaguar länge har kanske lite svårt att acceptera den mer moderna formen, medans å andra sidan modellen har lockat helt nya köpare som kanske aldrig tidigare funderat över Jaguar!

Kör man bilen märker man dock att det är en Jaguar utan tvivel. Fantastiskt chassi, styrning, bromsar och många motoralternativ. Givetvis är den bakhjulsdriven. Diesel V6, bensin V6, V8 och V8 med kompressor, samt sedan 2013 raka fyror med turbo. Alla V6 och V8 bensinmotorer har kamkejda. Det som attraherar mig mest med XF förutom körkänslan är inredningen. Ingen gör så snygga interiörer som engelsmän och XF är inget undantag.

Bilen har visat sig vara bra och driftsäker och relativt befriad från barnsjukdomar. Priser från ca 200.000:-

 

ModellÅrsmodellMotorCylindervolymEffektBränslesystem
2.7D 2008-09 6-cyl V-motorDOHC 2720 cm³ 207 hk Turbodiesel
3.0 2008-11 6-cyl V-motor DOHC 2968 cm³ 238 hk Bränsleinsprutning
4.2 2008-09 8-cyl V-motor DOHC 4196 cm³ 298 hk Bränsleinsprutning
SV8 2008-09 8-cyl V-motor DOHC 4196 cm³ 416 hk Bränsleinsprutning,kompressor
3.0D 2009- 6-cyl V-motor DOHC 2993 cm³ 240 hk Turbodiesel
3.0D S 2009- 6-cyl V-motor DOHC 2993 cm³ 275 hk Turbodiesel
5.0 2009-12 8-cyl V-motor DOHC 5000 cm³ 385 hk Bränsleinsprutning
XFR 2009- 8-cyl V-motor DOHC 5000 cm³ 510 hk Bränsleinsprutning, kompressor
2.2D 2012- 4-cyl radmotorDOHC 2179 cm³ 163-200 hk Turbodiesel
XFR-S 2012- 8-cyl V-motor DOHC 5000 cm³ 550 hk Bränsleinsprutning, kompressor
2.0 S 2013- 4-cyl radmotor DOHC 1999 cm³ 240 hk Bränsleinsprutning,turbo
3.0 S 2013- 6-cyl V-motor DOHC 2995 cm³ 340 hk Bränsleinsprutning, kompressor